Flash w szrankach z Silverlightem - rozpoczęła się wojna ?
 Oceń wpis
   

 Dzisiaj w newsach IDG pojawiła się rozmowa pt. Silverlight vs. Flash - inne cele, inne możliwości przeprowadzona z panem Bartłomiejem Zassem - "ewangelistą" microsoftowym (ISV Developer Evangelist, Microsoft Sp. z o.o.). 

Po przeczytaniu (i w trakcie) nasunęło mi się conajmniej kilka wniosków i kilka komentarzy - pozwolę sobie je zamieścić z cytowaniem konkretnych linijek tekstu. Z góry ostrzegam, że moje komentarze są strasznie tendencyjne!
 
"Nie należy kojarzyć Silverlight wyłącznie z odtwarzaczem do mediów czy tworzeniem animacji. To w szczególności bogata platforma do tworzenia zaawansowanych, bogatych aplikacji internetowych"

to oznacza jedno - Adobe ze swoją pozycją uzyskaną dzięki flashowi nareszcie poczuje oddech konkurencji na plecach. Nie pierwszej i nie ostatniej, ale na tyle mocnej, by móc zachwiać jego spokojem.

 Znakomicie większe możliwości dają również nowe wersje narzędzi.

Jeżeli ktoś próbować pracować na tych narzędziach, to wie, że są one zagrożeniem dla samego siebie :-). Jednakże biorąc pod uwagę całe środowisko developerskie, jakie daje MS, a z których można korzystać pisząc pod SL, to już coś.

Silverlight 3 "z pudełka" ...

jakiego pudełka ? to mamy jakieś różne wersje ? Czy można mówić o tym, że jakakolwiek forma oprogramowania w postaci pluginu będzie "z pudełka" ?

...nie wspiera już tylko rodziny kodeków Windows Media. Obsługiwany jest standard H.264, ale także dowolne kodeki, które zainstalowane są na komputerze użytkownika. To wszystko działa wyjątkowo wydajnie dzięki wsparciu sprzętowemu GPU dla odtwarzania pełnoekranowego filmów w jakości Full HD.

Niestety, jest to cios poniżej pasa. MS wykorzystując pozycję producenta systemu komputerowego tworzy coś, co opiera się na know-how dla innych nie dostępnym. Z drugiej strony, wiele sygnałów z netu świadczy o tym, że Adobe ignoruje w tym względzie potrzeby (sugestie) użytkowników.

film zamiast zatrzymać się płynnie (w czasie rzeczywistym) dostosuje jakość obrazu do możliwości połączenia.

 OMG, to ma mi pomóc w oglądaniu ? :| Załączając film nie chodzi mi o to, bym oglądał kwadraty, lecz o to, by obraz był wyraźny, a dźwięk bez zniekształceń. Choćby kosztem zatrzymywania się filmu na czas buforowania. Przyzwyczajony do niestabilnego połączenia internetowego pierw puszczam "play", potem od razu pauzę i idę do kuchni zrobić sobie kawę.Ktoś już kiedyś próbował takiego przesyłu - z pogorszeniem jakości - z tego, co pamiętam, nie wyszło mu to na dobrze. I nie powiem, by oglądanie filmu, który "biegnie płynnie", ale za to jakość co chwilę schodzi do zera, było przyjemnością.

Bardzo ważną nowością jest także premiera platformy Playready DRM, która pozwoli zabezpieczyć dowolne treści (nie tylko utwory audiowizualne) - oczywiście w pełni wspierana od strony klienckiej przez Silverlight.

A co o tym sądzą internauci myślacy zdroworozsądkowo? Skwituję uśmiechem: :D. Jednakże druga strona medalu jest inna: wiele wytwórni życzy sobie takich zabezpieczeń przy publikowaniu swoich materiałów przez net. Nierozsądnym by było ignorować te pole działania.

Wsparcie sprzętowe GPU... ...wykorzystanie tzw. "Pixel Shaderów" ... ...przestrzeń 3D...

W tej całej wyliczance jednego mi tylko brakuje: ile w tym wszystkim zależy od platformy systemowej ? Niestety, obawiam się, że będzie to kolejny cios poniżej pasa dla Adobe. Nie powiem, dawno im się należało - gotowa obsługa 3D w shockwave mogła by wg mnie już dawno być zaimplementowana we flash playerze...

...Microsoft kładzie duży nacisk na dostosowanie technologii Silverlight do scenariuszy biznesowych, nie tylko konsumenckich. Aby szybko tworzyć takie aplikacje wprowadzono ponad 70 nowych kontrolek (między innymi doskonałe kontrolki do prezentacji wykresów) oraz wzorce architektoniczne upraszczające projektowanie takich rozwiązań. Kontrolki można tak jak kiedyś bindować do danych (ale i między sobą), stylować, itp.

Tak. Niestety, firma Microsoft dobrze wie, skąd wyciągnąć pieniądze i kto za "te sznurki" pociąga. Smutne to i prawdziwe. Czy będzie rywalizacja pomiędzy aplikacjami Flex-owymi, a SL-owymi ?

"użytkownik może wybrać opcję zainstalowania jej na komputerze. Będzie ona mogła być od tej chwili uruchamiana poza kontekstem przeglądarki..."

RIA. Jak nic RIA. Czy to coś nowego ? Z drugiej strony, która aplikacja flashowa z powodu tych wszystkich "piaskownic" da się normalnie uruchomić offline, przeniesiona bezpośrednio ze strony online ?

Flash przeznaczony jest jednak do nieco innych zastosowań. Silverlight adresuje nowoczesne scenariusze RIA, wymagające bogatych kontrolek, zaawansowanego wsparcia dla obsługi danych, rozwiązań architektonicznych pozwalających oprzeć o tę technologię bogate aplikacje biznesowe. Flash w swoich korzeniach ma przede wszystkim wsparcie dla animacji bazujących na klatkach, do czego Silverlight nie był projektowany.

Buahahaha! :| Pan "ewangelista" nie odrobił zadania domowego. Czy zdaje sobie wogóle sprawę, że istnieje coś takiego jak AIR, a "bogate kontrolki" można znaleźć we Flexie ?

Mówiąc o przewagach technologii Silverlight, należy wymienić przede wszystkim zdecydowanie dojrzalszy język programowania (w ActionScript 3 wciąż brakuje bardziej wyszukanych elementów obiektowych czy silnego typowania). Nie ma kłopotu z oprogramowaniem wielu wątków (co dramatycznie zwiększa wydajność aplikacji), czego Flash nie wspiera. Programiści bardzo doceniają znacznie lepsze wsparcie narzędziowe ze strony środowiska Visual Studio oraz możliwość wykorzystywania tego samego API do pisania aplikacji internetowych jak i okienkowych. Nie trzeba się wiele uczyć, aby przenieść umiejętności ze świata aplikacji "desktopowych" do świata Silverlight.

Umiejętności programistów desktopowych w porównaniu do online'owych są w większości strasznie niskie i polegają na typowej umiejętności pracy "weź kontrolkę, upuść na panel". Oprogramowanie wielu wątków moze w tym momencie niewiele zmienić, jednak nie da się ukryć - jest to pięta achillesowa flasha. Niestety, doświadczenie, jakie niesie ze sobą Visual Studio, jest nie do przecenienia.

...możliwość importowania grafiki stworzonej w narzędziach Adobe Photoshop czy Ilustrator bezpośrednio do Microsoft Expression Blend przy pomocy wbudowanej funkcjonalności.

Zastanawia mnie, czy ktoś, mając tak potężne narzędzia do grafiki jak PS, czy AI, będzie chciał je przenosić do innej, dającej o wiele mniejsze możliwości, aplikacji.

...konwertery tłumaczące kod opisujący wygląd aplikacji Flash (SWF) na kod Silverlight (XAML).

a... MXML ? Jak to jest z tą licencją na SWFy ?

Bardzo dużo nacisku kładzie się na kwestie integracji pomiędzy tymi dwoma technologiami i umożliwienie specjalistom wykorzystania dotychczasowych umiejętności do projektowania aplikacji Silverlight.

Jeżeli nie popularnością, to podbieraniem programistów. Czeka nas kiedyś "FlashLight" ?

...bazując na wieloletnim kodzie przeglądarek internetowych Silverlight nie stwarza sam z siebie wielu dodatkowych zagrożeń.

Oj, nie umieją się rozstać z tymi wieloletnimi doświadczeniami, nie umieją.

Nie należy kojarzyć Silverlight wyłącznie z odtwarzaczem do mediów czy tworzeniem animacji. To w szczególności bogata platforma do tworzenia zaawansowanych, bogatych aplikacji internetowych.

Ach, ach, och!

Oczywiście współpraca dostawców treści jest szalenie istotna w przypadku popularyzacji na rynku konsumenckim, ale na rynku biznesowym funkcjonalności Silverlight coraz częściej decydują o wyborze tej platformy.

Na rynku biznesowym - zgodzę się, że ze względu na to podciągnięcie pod Visual Studio SL ma mocną pozycję. A flash tylko w postaci Flexa przebił się do tych sfer i jeszcze dużo ma przed sobą. Co do narzędzi - spora sfera developerów korzysta z zupełnie darmowych narzędzi, całkiem wystarczających - a ci, którzy korzystają z płatnych raczej wybiorą tańszą alternatywę. Narzędzia MS nie należą do tych tańszych.

Po moich negatywnych i stronniczych komentarzach, pora na podsumowanie jednym hasłem z artykułu:

Tematyka Silverlight 3 będzie poruszana na konferencji Microsoft Technology Summit 2009 w Warszawie

To oznacza, że zapowiada się ciężki bój - MS poczuł zapach wielkich pieniędzy, jakie może dać w najbliższej przyszłości gałąź RIA. Armaty, które zawsze MS miał w odwodzie, zostały wytoczone. MS przyświeca konkretny cel - $$ - w odróżnieniu od flasha SilverLight nie powstał jako "technologia hobbystów" - startuje od razu z pozycji doświadczonego gracza (.NET, ASP, inne) . Panowie (i Panie) - wiem, że wiele z Was przecenia programistów aplikacji opartych na technologiach MS. Problem w tym, że ich jest o wiele więcej niż Was. Problem w tym, że niektórzy z nich są naprawdę fenomenalnie dobrzy - chociażby przykład udostępnionego szerokiej opinii publicznej Quake'a w przeglądarce. Deklaracje Adobe w tym względzie pozostały w sferze prezentacji Quake'a na Adobe Max 2008 (przewinąć do 00:04:50).

Jeżeli zainteresował Was ten tamat, warto przeczytać także tego newsa (na dobreprogramy.pl): Silverlight z zabezpieczeniami zawartosci offline i mieć na uwadze sposób promowania swoich rozwiązań przez firmę MS: dlaczego nie warto (wg MS) używać-Linuksa, dlaczego (wg MS) nie warto używać Maca...

Komentarze (2)
autotranslation | autotraducción | autotraduction | ...
 Oceń wpis
   

 

Translate Via Google Translator (default in english)

(jeżeli znasz lepszy, automatyczny translator, daj znać)
(if you know better, an automatic translator, let me know)
(si vous connaissez mieux, un traducteur automatique, faites le moi savoir)
(si usted sabe mejor, un traductor automático, que me haga saber)
(wenn Sie wissen es besser, einen automatischen Übersetzer, lassen Sie es mich wissen)
(k7;l9;l3;l0; k4;m9; k9;l5;k2;k7;m0;k7; l3;m1;m5;m6;k7;, k2;k4;m0;l6;l4;k2;m0;l0;m5;k7;l9;l2;l0;l1; l7;k7;l8;k7;k4;l6;k6;m5;l0;l2;, k6;k2;l1;m0;k7; l4;l5;k7; k9;l5;k2;m0;n0;)
(se si conosce meglio, un traduttore automatico, fatemelo sapere)

Komentarze (0)
Cykl 'piszemy grę'
 Oceń wpis
   
CASUAL[L]OVE

Kolega Andrzej "Bender" zaczepił mnie dziś z pytaniem, czy bym nie spojrzał na jego pierwszą grę.

Muszę przyznać, że grę zrobił koncepcyjnie bardzo prosto, ale jak sam zauważył "[jest] problem natury... całościowej, koncepcyjnej - źle chyba rozwiązałem cała sprawę [gra jest napisana] zbyt prostacko co ogranicza pole manewru".

 Od słowa do słowa wyszło na to, że z chęcią by tą grę przerobił i przyjrzał się temu, jak ja to widzę - a mi w tym momencie pierwszy raz od wielu tygodni zabłysła lampka "IDEA!" - robimy cykl "Piszemy grę", gdzie postaram się prezentować, jak samemu pisać proste, ale dające dużo satysfakcji gry casual-owe!

Co się stało z blogiem ?

Jak mogliście zauważyć (albo i nie) blog zmienił formę - z czym możecie zapoznać się w opisie "o mnie" - jest wyłącznie teraz moim głosem prywatnym. Być może taka forma będzie lepsza i będę mógł znaleźć więcej czasu na wpisy. Dziś w każdym razie ruszy cykl "piszemy grę", a niedługo ukażą się następne sucharki serii "jak nie pisać gier".

Więc przyjemnego czytania... tak, mea culpa - wielu z Was straciłem na zawsze - w internecie wszystko zmienia się z szaloną szybkością - nie piszę kolejnego "postaram się" - liczę na zainteresowanych - imho warto pisać choćby dla jednego czytelnika :-).

(teraz czekam tylko na parę słów wstępu od Andrzeja i zaczynamy :-) )

Komentarze (1)
Noworoczny test skanera
 Oceń wpis
   

Sprawdzałem, czy jeszcze lampa się zapala ;-)

cityrace - analiza skrzyni biegów

A przy okazji: wszystkiego najlepszego w Nowym Roku - to dla mnie zawsze dziwne, dalej ten sam tydzień, kolejny dzień tygodnia jak gdyby nigdy nic i tylko te skakanie trzech numerków w kalendarzu - a życie toczy się dalej.

Komentarze (0)

Najnowsze komentarze
2014-01-06 19:33
najlepszeprezenty.com.pl:
Flash After Party czyli o flashu w realu [EDIT]
pozdrowienia :)
2013-12-25 22:07
Powiększanie penisa:
Warto blogować ?
Trudno się z tym nie zgodzić, przez to, że są bardzo ogólne to także są bardzo trafne.
2013-12-08 22:47
ets2:
Warto blogować ?
Wartościowych blogów jest na naprawdę mało, sam staram się coś stworzyć a czy wyjdzie to się[...]
O mnie
MaW: flash, gry i cała reszta
Po prostu flashmaniak.